Imperfecțiunea nu e un defect

advertising, design, evenimente, EXPOZITII, guest writer, Uncategorized

În domeniul designului și al artelor, tindem către un frumos absolut, către o estetică desăvârșită, care să ne încânte și să ne trezească simțurile. Pe lângă lumea artelor, a designului și a lucrurilor frumoase se desfășoară ca un vârtej o lume comercială, în care scopul principal este să vinzi. Cele două lumi, diferite prin esența lor, interferează sau trebuie să se întrepătrundă, să facă compromisuri ca să se întâlnească. Bineînțeles, ideal ar fi ca ambele să aibă de câștigat. Ce se intâmplă însă când obiectul de vânzare nu se situează la standardele estetice conventionale?
Fiind pasionată de design și lucruri frumoase, admir cu plăcere obiectele, proiectele, expozițiile pe care le întâlnesc. De data asta mi-am oprit atenția către Design of the Year 2015, o expoziție organizată de Design Museum din Londra.

DOTY15_Catalogue_8b725d73-ae64-4243-81bd-ecb4eb6bbf08_1024x1024

Design of the Year este un proiect ce își propune să adune din toate categoriile designului cele mai bune proiecte ale anului, rezultând o expoziție care surprinde trăsăturile și curentele unui an, popularizează design-ul ca meserie contemporană, sub toate aspectele ei. Categoriile prezente sunt dintre cele mai diverse : arhitectură, lumea digitală, fashion, grafică, produs, transporturi. Pe lângă diversele proiecte frumoase, mi-a atras atenția în mod deosebit unul anume. Este vorba de un proiect de advertising ceva mai special, care semnalează un fenomen pe care îl întâlnim în viața de zi cu zi.

2fb0b9414dfd37d318a7b07d0cf47337

Compania de advertising Marcel a creat pentru lanțul de supermarketuri Intermarché o „glorioasă” campanie publicitară numită Inglorious fruits and vegetables menită să promoveze fructele și legumele mai puțin arătoase, care nu sunt atrăgătoare pentru cumpărător. Scopul acestui proiect este de a îi face pe oameni să conștientizeze faptul că în lumea vegetală perfecțiunea formei și a imaginii nu are legătură cu proprietățile nutrivite sau calitatea fructului/legumei. Campania s-a desfășurat pe toate canalele de comunicare. Afișele cu fructele și legumele imperfecte având titluri amuzante au fost un adevărat succes.

UglyFruits6

Ne-a plăcut foarte mult ideea din spatele acestui proiect de rebranding, idee ce dorește să combată fenomenul de food waste, care devine o problemă serioasă și neplăcută atât pentru furnizori si vânzători, cat și pentru cumpărători. Așadar, rezultatul este unul benefic pentru toate cele trei părți : furnizor, vânzător, cumpărător. Fructele și legumele deformate, mai puțin atrăgătoare ca aspect au acum un culoar special în supermarketurile Intermarché, dar mai ales un preț special, cu 30% mai mic decât fructele și legumele ce se încadrează în standardele de frumusețe. O trăsătură frumoasă a acestei campanii este aceea că fructele și legumele au fost aproape personificate prin atribuirea unor titluri amuzante și atrăgătoare.

a42595f560993081609facc9de00e406

Fără a exagera, îmi place să cred că există în plus, pe lângă ideea de bază, o nuanță de semnificație în aceste afișe, care sugerează că, de fapt, esența unui lucru frumos poate fi ascunsă sub o înfățisare stângace. Exemplul fructelor și legumelor este unul foarte bun, însă ne putem gândi și la obiectele din jurul nostru, de exemplu, care au imperfecțiuni, dar exprimă o sinceritate deosebită a materialului și transmit mai multă căldură decât produsele de serie.
Trăiască imperfectiunea!
Pe curând,
Alexandra
student arhitectură de interior
UAUIM

Lasa un comentariu